torsdag 30 juni 2011

Altorpsskogen!

Idag begav jag mig iväg mot nya spår och därmed nya utmaningar. Jag kände att hela jag ville bara trumma på utan att tänka i spåret idag och det bästa är då att springa en sträcka som jag inte sprungit tidigare. Skulle jag sprungit i "min" skog vet jag ju hur långt det är kvar och var de jobbiga partierna ligger och det kan ibland smyga in i tankarna.

Eftersom jag har hört att Altorpsskogen ska vara skön att springa i så på eftermiddagen bestämde jag mig för att åka dit efter jobbet...det är ju nästan på vägen hem :) Tog en omväg på vägen dit för att samla lite energi från mina gamla hoods.

Väl framme möts jag av en sedvanlig spårkarta och den får mig att fundera på det här med kategoriseringen av spår. Vad innebär lätt och vad innebär svårt? Jag konstaterade snabbt att elljusspåret var för kort och jag var inte upplagd för två varv så det blev gult kort spår på 4,6 km.


Det gula spåret börjar med en lång uppförsbacke som mer eller mindre håller i sig under den första kilometern. Jag vet att jag reflekterade över de gånger jag har ridit i närheten och bara varit däromkring inte kunde tänka mig att den skogen var så backig. Lätt spår betyder med andra ord inte lättsprunget! Nästa gång jag får för mig att jag springa i Djursholm och vill få en snabb tid får jag nog ta ett par varv runt Ösbysjön :) Det var dock ett riktigt skönt spår och det gick riktigt bra att bara trumma på trots att det var så backigt. I en nedförsbacke fick jag dock kapitulera och gå ned för första biten då den var väldigt brant.

Det har hänt mycket den senaste tiden och speciellt de senaste dagarna, ett par saker har fallit på plats (spännande och roligt!) och någon hänger fortfarande i luften, men jag behövde ut och rensa tankarna lite. Mission completed! Även om Nike+ GPS:n "bara" visade på 4,32 km... :)

Det finns dock ett litet minus med det annars så härliga Altorp och det är myggen. Jag lyckades på en halvtimme få lika många myggbett som en hel midsommarhelg i Norrland (3 st).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar