måndag 6 juni 2011

Snigel i skogen!


Ännu en solig dag och jag bestämde mig för att premiärspringa (snigla...) i skogsspåret här vid mig. Jag vet att det låter helt galet att jag som har finfina spår runt knuten har åkt till Lillsjön och sprungit. Svaret är egentligen ganska enkelt, jag ville påbörja min springkarriär på en ganska flack runda och det är det runt Lillsjön. Dessutom är det ett kort varv vilket gör att det känns skönt att kunna springa ett par varv. Men idag var det dags att bege sig bort mot mitt spår i skogen och jag hade bestämt mig för det mellanlånga spåret på 4,3 km och att det skulle springas hela vägen. Jag hade dock sagt att jag fick göra undantag i en backe som jag har tyckt varit lång och brant när jag har promenerat.

Med facit i hand kan jag säga att det var många uppförsbackar och inte alls lika många nerförsbackar. Och jag hade Mias ord om hur man ska springa i backar med mig och tog fram när det behövdes. Alla backar hade kanske inte den bästa tekniken, men alltid viljan att sträva framåt och uppåt (eller nedåt). Den sista backen var verkligen sjukt jobbig, men jag lyckades. Vissa delar av spåret var bara ren njutning även om det var backigt, andra delar var mer plågsamma men ändå sköna, mycket för att jag faktiskt gjorde det. Den där branta backen som jag hade frikort i var inte alls så brant som jag hade fått för mig så den tog jag springandes utför. Efter sista backen trodde jag nog inte att jag skulle komma upp i fart alls något mer, men lite i alla fall och sluttiden blev 29,08. Långt ifrån en supertid, men jag är på flera sätt nöjd och jag har nu en tid som jag kan förbättra. Helt klart en grymt skön runda som jag gärna gör om snart igen.

Nästa helg ska jag iväg med det här härliga gänget och löppass finns inplanerade på schemat, självklart alldeles frivilligt, men jag är verkligen snigeln i gänget bland alla eminenta löpare som ska med. Jag vet att jag precis har kommit igång med löpningen och att det är nytt och lite läskigt för min kropp, men samtidigt underbart härligt och utmanande. Vi får väl se om jag hakar på något av löppassen eller om jag helt enkelt ger mig ut på egen hand. Det märker vi :)

2 kommentarer:

  1. Hej! Det är inspirerande att läsa din blogg framför allt när jag själv inte kan ta mig ut i spåret och springa. Jag längtar verkligen ut i spåren, men just nu går jag i förberedelse för att bli mamma, vilket ska bli underbart.

    Sprang du in Rinkebyskogen på din senaste runda? Jag brukade springa där, gillar spåren men dock inte två värsting backar. 2,5 km där är rätt oki, bara några små kullar annars inga backar, de motionspåren kan jag verkligen rekomendera. Förra året när jag tränade till Lidingöloppet sprang jag bort mot Sollentuna och sprang runt Rösjön, där är det oxå mycket mysigt. Vi kanske kan springa tillsammans i framöver.

    Ha det så bra och njut av det härliga vädret.

    Kram Paulina

    SvaraRadera
  2. Kul att du tycker att den är inspirerande, tack Paulina! Härligt att du snart ska bli mamma (det är väl inte så långt kvar nu?!) Du får promenera lite om du kan istället då kommer du också ut i naturen.

    Idag sprang jag i Rösjöskogen, härliga men kuperade spår! Tack för tipset om Rinkebyskogen, måste absolut testas...utgår man från golfbanan? Och framöver får vi absolut springa tillsammans. Innan dess kan vi kanske få till en sommarfika.
    Kram

    SvaraRadera