tisdag 3 maj 2011

Avslut på en vecka och början på en annan

Sist jag skrev var det inte mycket träning att rapportera. I fredags tog jag min oplanerade fredagkväll och begav mig mot gymmet. Jag har det senaste halvåret alltid träningskläder och träningsskor i bilen, dock inte i fredags så jag var tvungen att doppa rumpan hemma innan jag kom iväg. Passade då även på att ladda ipoden med lite ny skön musik. När jag sen värmde upp på crosstrainern var jag glad över att gymmet är så pass högt upp i centrumet att ingen ser att jag tyst sjunger med (insåg först efter en liten stund att jag nog hade gjort det ett tag). Fick in ett bra styrkepass trots att jag fick hoppa över någon övning (vad gör alla killar i gymmet på fredagkvällarna och var tog 5 kgs-vikterna vägen?!) och åkte sen hyffsat nöjd hem till soffan.

På lördagen var tanken att jag skulle premiärcykla för i år. Sjukt sen premiär, men bättre sent än aldrig tänkte jag och drog iväg med en kompis. Det började med att regna (bra jacka hade jag valt också utan att vara en regnjacka) och sen hade vi motvind en lång sträcka. Jag har en förmåga att bli lite feg i vissa situationer i början på säsongen. Förstår inte hur fort folk (i bilar) kör på vissa smala gator. Sen lyckades vi hamna på väldigt backiga villagator. Det här ledde till att jag gick delar av sträckan till min stora besvikelse. Lärdom ett är att börja lite lugnare och något mindre ambitiöst, i alla fall första gången. Bli kompis med cykeln igen efter vinterdvalan! Men min kompis cykeldator (måste köpa en egen å det snaraste) visade på 1,5 mil vilket ändå är okej som premiärrunda måste jag säga. Rundan avslutades med intervaller runt en lugn villagata. Helt fantastiskt härligt att bara ösa på i lätt uppförslut med hög växel och jaga hastighet! Kan ju säga att det blev några varv och var det någon villaägare som satt och kikade tyckte nog att vi var lite knäppa :) Ser fram emot nästa runda! Får uppdatera med bild senare idag då jag inte är på min vanliga dator just nu.

I söndags hade jag en riktigt skön soffslappardag som jag inte minns att jag haft på länge. Vid fem skuttade jag dock iväg och körde ett par varv runt favoriten Lillsjön innan det var dags för söndagmiddag. Jag förbättrade tiden och det kändes faktiskt riktigt bra i spåret trots att jag fick håll två gånger (antagligen släppte det inte helt där emellan). Även här längtar jag till nästa runda och fattade ett beslut när jag vandrade till bilen (återkommer om det).

Veckan i träning skulle börja med Johans sköna cyclepuls på Stadshagen igår där vi skulle ligga på 85 % av maxpuls under hela den arbetande delen av passet. Det här har jag sett fram emot länge då jag inte kunnat gå någon måndag på evigheter och lite räknat ut när det här passet skulle dyka upp. När klockan var sju fanns det ingen på ledarcykeln så Caroline som hade haft passet innan fick hoppa in. Något fel hade det blivit så hon körde hela passet och det blev ett riktigt skönt pass trots att jag inte riktigt fick det jag ville. Passet avslutades med att fem 90-sekunders intervaller där vi skulle tas oss upp högt i puls. I den första kom jag upp i 89 % och då säger hon att vi ska komma lika högt eller högre i resterande intervaller. Andra blev 88 %. Mellan den andra och tredje sjönk jag som en sten ner till 73 % utan att blinka och fick jobba på för att komma tillbaka och slutade även där på 88 %. Den fjärde var något åt det hållet också och den femte och sista slutade på 91 härliga, men jobbiga, procent.

Det kan sammanfattas med bra avslut på förra veckan och bra början på den nya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar