söndag 22 maj 2011

AIDS-loppet...check!

När MarathonMia skrev om AIDS-loppet för ett tag sen blev jag sugen på att testa att springa ett lopp. Mia peppade lite och sen blev det bara bestämt någon gång och jag höll fast vid det. Den här säsongen har jag uppenbarligen bestämt mig för att göra löpning till min grej. Enträgen vinner heter det ju så jag får nog till det så småningom. Loppet går att springa 5 eller 10 km. Jag har nog aldrig sprungit 5 km förut så det blev min distans. Målet med loppet var enkelt...jag skulle i springande form (dock väldigt långsamt än så länge) ta mig runt hela loppet. Sen hade min hare (ja, jag hade anlitat ett litet stöd som sprang med mig) sagt att jag skulle komma under en viss snigeltid.

Före loppet...
Efter uppvärmning och promenad till starten gick starttutan och vi var iväg. Min taktik var att starta ganska långsamt och satsa på att orka hela vägen. Jag var medveten redan där om att jag säkert skulle vara den sista i mål på femman men det gjorde mig inget, prestationen låg någon annanstans. Efter knappt halva loppet började jag få lite hållkänningar så haren var snäll och plockade en sten till mig som jag höll resten av loppet. Funkade finfint och jag plågades aldrig av något håll. Lite för tidigt när vi började närma oss mål tänkte jag att springa på gräset är bra, men nej, det var bara knöligt så jag tappade lite tid där med att knöla mig upp på cykelbanan igen. En liten spurt på gräset blev det i alla fall.

Summeringen blir i alla fall att jag sprang (ok, sniglade) mig igenom hela loppet och är tacksam för att min hare ställde upp. Tiden blev fyra minuter snabbare än den haren hade beräknat att jag borde ha legat på. Vilket jag är riktigt nöjd med! Jag vet också så här i efterhand att jag kunde ha sprungit lite snabbare, särskilt på en sträcka då snigeln inte riktigt visste om hon orkade ta ett större löpsteg eller inte och safeade (ni, vet vad jag menar...). När vi kom i mål väntade en kaka och vatten. Så gott!

Precis efter målgång....


Eftermiddagen har sedan spenderats med första mötet med bokklubben...fantastisk söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar