torsdag 14 juli 2011

Spinning som deltagare...

Det är inte ofta den senaste tiden som jag har varit på spinning som deltagare utanför konvent och dylikt. Men jag gillar ju känslan av att som deltagare bara få försvinna lite för mig själv en stund på cykeln i takt med instruktionerna som ges. Jag inser också att jag har blivit något mer kritisk till framför allt passupplägg sen jag själv blev instruktör. Det tackar jag Magnus för som på Incycles utbildning (-ar) både lärde ut och inspirerande till genomtänkta pass. Sen att Magnus levererar pass med upplägg som man blir lycklig av är dessutom bonus! För mig är verkligen genomtänkta pass viktigt och att detta förmedlas till deltagarna så att du som deltagare vet hur du ska lägga upp passet.

Idag tänkte jag styrketräna och bestämde mig när jag åkte från jobbet för att göra det på Sats i Sollentuna. Var lite småsugen på spinning och hade snabbkollat och såg att det inte var något på Stadshagen (förstahandsalternativet) och såg då att det var ett pass i Sollentuna. När jag kom till Sollentuna kollade jag när passet började (20 minuter senare) och bestämde mig för att köra. Köpte en energibar och var glad över att jag alltid har cykelskorna i bilen. Nöjd med beslutet sitter jag på cykeln när passetbörjar och instruktören påminner då om att det är ett 75-minuterspass. Jag bara skrattar för mig själv...mitt spontana spinninginfall blev längre än jag tänkt. Jag gillar visserligen lite längre pass så det gjorde inget. Passet i sig var bra och flera låtar fick mig att trycka upp pulsen precis dit jag ville. Det jag däremot saknade var att hon hade berättat om upplägget, speciellt eftersom det var ett lite längre pass. Upplägget var det inget fel på i sig, men jag hade nog gärna haft en lite längre backe för det saknade jag! Nu var det ganska mycket "refrängintervaller". Sen blev jag förvånad över hur kort nedvarvningen var i förhållande till passlängden. Men all in all var det ett riktigt skönt och bra träningspass. Jag fick upp pulsen dit jag ville, kunde hålla den där och sjönk som en sten så fort jag lättade lite lite mer. Precis som det brukar vara!

Sen kan jag konstatera att min nya investering, plattången, även gör sig bra i träningssammanhang. Det platta håller även för ett svettigt 75-minuterspass utan att locka sig (inte ens i luggen :) ) och håret är verkligen följsamt. Mycket bra köp med andra ord!

Senast jag var deltagare var på Workout Åre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar