måndag 24 september 2012

Helgens utmaning...coreinstruktörsutbildning!

Den här helgen hade jag egentligen helt andra planer, eller snarare planen var att inte planera in något utöver mina klasser utan bara vara. Istället fick jag i början på veckan för mig att jag skulle utmana mig själv och lite hastigt och lustigt hoppade jag på en coreinstruktörsutbildning. Nu var huvudsyftet med helgen kanske inte framför allt att bli instruktör utan för att lära mig mer om kärnan till all träning och kärnan i vår kropp, coren eller bålen som den också heter. Oerhört viktig del av kroppen! Att anmäla mig var en chansning med tanke på mitt långa uppehåll, dels de åtta veckorna helt utan träning och dels längre tid än så utan styrketräning och då tänkte jag framför allt på den praktiska och tekniska delen av kursen. Så jag har spenderat helgen på World Class Nybroplan tillsammans med sju andra deltagare och fått mycket ny kunskap och nya övningar. Det har varit ett oerhört fokus under helgen men det har också varit riktigt kul tillsammans med ett skönt gäng som har hängt på mattorna. Vår lärare och mentor under helgen var fantastiska Cecilia Östman. Ett namn som jag kände igen innan men inte hade någon relation till. Det som snabbt lyste igenom var att hon är otroligt duktig på det hon gör (såklart!) och väldigt pedagogisk i sitt sätt att lära ut och få alla att vara med på tåget och våga testa olika saker. Små, små skillnader i teknik kan göra stor skillnad! Självklart, men ändå viktigt att få testa.

Trots att jag är cykelinstruktör så var jag helt utanför min trygghetszon hela helgen. Att ligga på mage och prata med deltagarna och räkna åttor i musiken är en helt annan sak än att sitta på en cykel! Det var oerhört skönt att få det bekräftat av Cecilia :) Jag var inte nöjd med min presentation för gruppen, men är också medveten om att det alltid går så mycket bättre nästa gång man gör det, och gången efter, och gången efter det...men jag gjorde det, la mig på mage framför gruppen två gånger och tog dem genom låten trots att jag kom in fel i låten och var tvungen att tänka om (man ska alltid ta en låt från början!) Det viktiga nu är att redan i veckan eller nästa helg sätta mig och göra mitt första corepass och sedan köra det (jakten på deltagare har börjat :) ).

Här är beviset på att jag faktiskt även kan titulera mig coreinstruktör! Och ja, lite stolt är jag allt. Den där trygghetszonen är visserligen mysig och trevlig, men attans vad härligt det är att kliva ut ur den och utmana sig själv. Det kan bli fantastiskt bra i slutändan!


Och om jag har träningsvärk...oh yes! En riktigt skön träningsvärk lite överallt i mage, höftböjare och rygg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar