söndag 17 juni 2012

Tveksamheter...

Dag 17 i Fitnessfighten går mot sitt slut och jag måste, motvilligt, erkänna att jag inte bara är besegrad i fighten (-1,5 kg ger ingen drömvinst) utan helt har tappat gnistan. En av anledningarna till att jag antog utmaningen var för att få bättre koll på kosten och sen så klart för att se vad som kan hända med kroppen på 30 dagar. Jag gillar kesella och äter det ofta till mellanmål tillsammans med bär eller frukt, men när det ska intas tre gånger om dagen plus om du får för dig att ha något såsigt (bortsett från tomatsås då) så är kesella basen. Sen tycker jag att man mer eller mindre varje dag kunde få ett förslag på hur man ska äta under den dagen. Jag tror att det hade varit bättre och lättare för mig. Och säkert för många andra. I alla fall under den här månaden, sen greppar man konceptet och kan  fortsätta på sin egen bana. Så någonstans i all kesella tappade jag alltså gnistan. Jag vet egentligen inte varför jag fortsätter. Förra veckan fuskade jag med träningsprogrammet både måndag (jobbmöte sent utan att hinna äta middag förrän efteråt) och torsdag (75-minuters spinningklass och instruktörsmöte). Jag har ju egentligen inga problem att avstå saker, men känner samtidigt att jag just nu gör det bara för att. Det är ju tyvärr inte så att jag får i mig alla mellanmål och därmed alla kalorier som jag borde varje dag. Vissa dagar är exemplariska, men många inte. Det går som sagt inte att hålla en spinningklass och sen köra träningsprogrammet och samtidigt vara synkad med mat- och sovklockan. Jag VET att deras grej inte är att vara pragmatisk den här månaden, men att träna 30 dagar i sträck utan en enda vilodag eller flexibilitet i träningsform och samtidigt bara få hjälplig insats för kosten känns inte helt hundra i min värld.

Dagens stora fråga som går runt i mitt lilla huvud och som har gått runt några dagar i mig är om jag nu vill tappa några centimeter runt midjan och ett par kilo hur ska jag bete mig och framför allt om jag inte vill räkna kalorier? Och sen vill jag kunna äta lite "vad jag vill" och därmed inte sagt att jag vill gå helt crazy. Min största craving under de här veckorna har varit ett glas färskpressad juice. Det säger nog ändå lite...Uppenbarligen har inte det här med att äta på ett visst sätt funkat för mig. Och ja, 17 dagar är inte lång tid, men enligt Fitnessfighten så händer mest mellan dag 10 och dag 20. Njae..."Ge upp" fighten eller fortsätta är den stora frågan.

Utmaningen under midsommarhelgen som stundar blir både att få till  styrketräningen (någon som har en trx att låna ut några dagar??) och samtidigt äta korrekt.

Det jag dock har bestämt mig för är att jag vill gå en kostrådgivarutbildning, har varit sugen länge, men nu har jag bestämt mig. Sen hur jag ska använda den har jag inte riktigt kommit fram till, men har några idéer.

I morgon är det dags att fuska igen och det är bara för att jag jobbar. Jag hoppas iofs att vi blir klara så att jag hinner träna efter, men chansen att jag ska hinna ta mig till ett gym och dessutom hinna köra en timme är rätt minimal, men träningskläderna packas!

Nästa vecka är helt spinningfri för min del, men jag ser verkligen fram emot att få snöra på mig löparskorna igen, det är alldeles för länge sen. Och dessutom på favoritvägarna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar